Så får du högre integritet

Kan man få fler kunder genom att säga nej? Nedan kommer exempel på hur du kan praktisera integritet samt hur det gynnar dina affärer & ledarskap.
 
 
 
Vad betyder integritet?
Ordet integritet är inte helt lätt att förklara. Man kan dock säga att integritet innebär att en person har fasta och högt hållna moraliska principer som denne konsekvent lever efter. Personer med stor integritet är nästintill orubbliga i sina värderingar och låter sig inte lätt påverkas av yttre omständigheter och påtryckningar. Personen har hög självkänsla och egenvärde och är som regel ärlig mot sig själv och andra. Ordet integritet kommer från latinets integer som betyder hel eller fullständig.
 
Varför är integritet viktigt?
Stora ledare och omtyckta människor har oftast stor integritet vilket kännetecknas av ärlighet, uppriktighet och raka rör i kontakt med varje person, i varje situation. Detta kräver att personen är oklanderligt ärlig mot sig själv och andra. Integritet utgör kärnan i allt ledarskap; det finns djupt inne i hjärtat hos den starka ledaren, omtycka chefen, bra föräldern och respekterade medmänniskan.
 
Var en god förebild
Något av det viktigaste du måste göra som ledare är att vara en god förebild. Föregå alltid med gott exempel och lev som du lär. Var dig själv och agera som om alla andra tittar på och studerar dig, även när du vet att ingen ser. Goda ledare är helt tillförlitliga. Människor kan lita på deras ord och veta att det som sagts kommer att bli gjort, om inget helt oväntat inträffar. De utlovar löften med försiktighet och håller sitt ord.

Var konsekvent
Att vara konsekvent är grunden för integritet i mänskliga relationer. De främsta ledarna är konsekventa från en dag till nästa, från en situation till nästa, alltid i alla situationer. När ledaren visar konsekvens i allt blir ledaren enkel att lita på, folk vet vad de kan förvänta sig och det blir inga överraskningar. En sådan ledare är lätt att följa.

Värdesätt dig själv - Ta betalt
När jag får frågor från företag i sociala medier får de en offert direkt. Mina råd är inte gratis. Ibland kommer det in förfrågningar på en föreläsning där de berättar att där inte finns möjlighet för betalning. Jag svarar att ”jag måste tyvärr prioritera arvoderade uppdrag” och skickar med en offert för framtida projekt. Det har hänt flera gånger att företaget helt plötsligt hittar pengar eller möblerar om budgeten för att kunna boka mig. Jag brukar tänka att det värsta som kan hända mig när jag skickar en offert är att jag kommer få betalt för jobbet.
 
Värdesätt andra - Betala andra
Eftersom att jag inte jobbar gratis åt andra, kan jag inte heller begära att andra ska jobba gratis åt mig. Det händer fortfarande att kvinnliga branschkollegor erbjuder sig att jobba gratis. Nu senast handlade det om en formulärs-tjänst, där hon suttit i flera timmar och skapat formulär. SJÄLVKLART värderar jag hennes tid och förklarade att jag kan betala X kr/formulär. Vi jobbar inte gratis. När du är villig att betala och lyfta dina branschkollegor visar det respekt. Det är så du skapar långsiktiga samarbeten eftersom att ni båda kommer tjäna mer när ni jobbar tillsammans.
 
Lev som du lär
När jag tackade nej till Al Gores inbjudan att gå hans klimatutbildning i USA. Folk tänkte: ”Vem fan är hon att säga nej till Al Gore?” Då svarade jag att jag inte kan flyga till en klimatutbildning. Fler ville anlita mig som hållbarhetscoach eftersom de tyckte att jag är äkta. Detta är ett ypperligt exempel på hur ”att tacka nej” till en kund kan höja ditt anseende samt generera fler kunder.
 
Stå på sig
Förra fredagen skulle jag fotas inför ett reportage i som kommer i nästa Byggindustrin. Fotografen bad mig att inte ha mina byggkläder på mig och att hon hellre fotade mig i mina ”coola hållbara kläder”. Mitt svar blev: ”Nja, det där känns sådär. Jag har ju inte mina vanliga kläder på jobbet utan jag går runt i varsel som mina kollegor. Då visar jag mig hellre i mina byggkläder och det kommer bli intressant i sig. Det är viktigt att visa att kvinnor också kan ha varsel. Hade du frågat det här om det var en man som skulle fotas?”. Fotografen ber tusen gånger om ursäkt och självklart har jag helt rätt. Hon gav mig dessutom en stor klapp på axeln under själva fotograferingen för att jag vågat stå på mig och säga nej. Hon ville till och med belöna mitt mod genom att ge mig en profilbild utan extra kostnad.
 
Inför en intervju - sätt gränser
Gå noga igenom med journalisten vilka frågor du är villig att svara på och vilka frågor du vill utesluta. För mig handlar det om att jag inte svarar på frågor om mina kläder. För att sätta det här i sammanhang så är jag en kvinna i en mansdominerad bransch. Jag har aldrig hört mina manliga kollegor behöva svara på vart deras kläder kommer från eller hur dem tänkte när de valde bruna skor till den svarta kavajen. Därför svarar jag aldrig på frågor om mitt utseende. Journalister som envisas med att fråga dessa frågor, fastän jag sagt till, avbryter jag intervjun med.
 
Fotograferingar - sätt gränser
Bolla idéer med fotografen innan tillfället för att få en gemensam förståelse över vilken känsla bilderna ska förmedla. Många fotografer vill fota mig i ”mjuka” miljöer t.ex. med gröna löv i bakgrunden, fastän detta inte har något med mitt jobb att göra. Bilderna är ofta in fågelperspektiv. Det kvinnor att se mindre/sötare ut då. Om det är en look du är ute efter så är det helt okej! För dig som inte är van vid att fotas kan detta användas mot dig för att förminska dig och ditt arbete. Jag har också märkt att kvinnor ofta blir fotade när de håller i bygghjälmen, menar en man tenderar att ha den på sig. Jag säger helt nej till dessa bilder numera.