Därför tackar jag nej till Al Gore

För en vecka sedan blev jag accepterad till att delta på Al Gores ledarskapsträning i Atlanta, USA. Även om det känns helt fantastiskt att få bli accepterad dit, räcker inte hans namn  för mig. Här är varför jag inte deltar på Climate Reality Leadership corps., denna gången. 
 
Fotograf: Annika Persson, Precious People. 
 
Det är minst sagt en ära. Al Gore's dokumentärfilm "An inconvinient truth" (2006) var en av de inspirationskällorna som fick mig intresserad av klimatfrågor. Då gick jag i sjätteklass i grundskolan
Att få bli inbjuden till hans klimatnätverkat "Climate leadership Corps." är ett fantastiskt sätt att sluta cirkeln för mitt engagemang. Nedan kommer mina anledningar till varför jag inte åker till Atlanta i mars. 
 
Parkering 
Det första som händer när jag får logistik-brevet så är den översta rubriken "parkering". Där hittar jag info om vägbeskrivningar och parkeringsavgifter - för bil. Detta ska vara en av världens ledande klimatkonferenser. Jag hade istället döpt detta till "transport" och skrivit om hyrcyklar, bussljinjer och kollektivtrafiken. T.ex. hur köper jag biljetter och vart finns cykelparkeringar etc. Ändå inte så farligt... jag fortsätter läsa om konferensen för att se vad jag hittar. 
 
Klimatkompenserar flygresorna 
Om jag häller en dunk med svart olja i havet och sedan jag lägger jag en peng ovanpå, nu har jag klimatkompenserat för mina utsläpp. Det är mina personliga inställning till att marknadsföra klimatkompensation men jag förstår den goda tanken bakom det. 
Jag hittar dock ingen information om deras klimatkompensation på hemsidan, men alla jag pratar med från nätverket säger att flygresorna kompenseras. Och inte bara det! i Climate reality Corps. Q&A kan jag läsa mig till att hela eventet klimatkompenseras (wow?). Men hur, när, var? Vilka siffror används? Hur sker klimatkompenstationen? Det skulle ev. kunna handla om att donera pengar till en miljöorganisation t.ex. WWF eftersom att de är en av samarbetspartnerna till eventet. Rent tekniskt så skulle Climate reality Corps. kunna donera pengar till sig själva för sitt miljöarbete? Det är tomma anklagelser och jag har inga bevis. Just nu har jag inga bevis som säger motsatsen heller, eftersom att mekanismen bakom klimatkompensationen inte presenteras. 
 
Film- och fotoförbud 
Det råder totalt film- och fotograferingsförbud på konferensen. Jag kan alltså inte live-rapportera från konferensen tillbaka till Sverige (för utom i text då men känns inte som samma sak). Det är endast konferensens egna fotografer och filmmakare som har monopol på vilket material som skickas ut från konferensen. 
 
Ingen videostreaming 
På grund av filmförbudet är det omöjligt att få till en videostreaming från konferensen. Ingen möjlighet att delta på distans. Ingen deltagande för dem som inte har en möjlighet att flyga till andra sidan världen. Kanske är det de personerna som behöver det mest? Där finns ingen tydlig förklaring till varför på hemsidan, men jag tror att det handlar om att skapa exklusivitet för konferensen. Det ska inte gå att delta på distans utan poängen är att du vara där. 
 
Rekommendation för boendet 
Fastän det finns flera eco-hotell med TYDLIG hållbar profil så väljer Al Gore att marknadsföra bl.a. Hilton, Westin Plaza och CNN center. 3 av 8 rekommenderade hotell kommer från Hilton. Jag vill ändå ge credd för att det finns olika prisklasser, mellan 12000- 33 000kr för fyra nätter....
Här är alternativ på boende som jag hade lyft (ingen reklam):
- Passa ett husdjur och bo gratis, trustedhousesitters.com 
- Soffsurfa, couchsurfing.com elller stay4free.com 
- Boendebyta, intervac-homeexchange.com
- Hyra en lägenhet, airbnb.com 
 
Nätverket har träffar i Europa 
Nästa utbildningschans kommer att vara i Brisbane, Australien och känns inte heller som ett alternativ för mig. Konferensen har faktiskt hållt sig i Europa tidigare, både Berlin och Paris. Så det är inte omöjligt att Climate reality kommer tillbaka inom Europas gränser redan nästa år. Då skulle jag aldrig förlåta mig själv från att flyga till USA för samma utbildning. Jag får tålmodigt vänta. Kanske kan nästa utbildning t.o.m. hållas i Norden? 
 
Jag vill fortfarande medverka på Al Gore's klimatkonferens någon gång. Jag tror att min kunskap skulle lyfta hela eventet. När de kommer till Europa nästa gång. Fram tills dess kommer jag fortsätta utveckla och inspirera Climate Reality Leadership Corps. till en hållbar profil. 
 
Fotograf: AnnaCarin Isaksson. 

Håller du med mig? Är det en rättvis bedömning av konferensen?
Kommentera gärna nedan! 
#1 - Frida

Låter rimligt! Säkert en fantastisk konferens men verkar som att de behöver tänka om lite (MYCKET) kring hur de arrangerar allt. Heja dig!

Svar: Tack så mycket Frida! Ja jag håller med. Och jag tänker att de människorna som ändå åker dit inte är tillräckligt kritiska? Hade de varit det hade de kanske inte åkt dit från första början. Så då känner jag att dessa människorna inte är av rätta kalibern.
Hållbar profil

#2 - Anna

Hej, jag tycker det är en helt rimlig övervägning av dig.

Angående dina förslag på ändring av konferensens boende alternativ tänker jag att rekommendation av ekologisk eller hållbart profilerade hotell samt airbnb.com är mer relevanta miljövänliga alternativ till Hilton för 33 000kr. Målgruppen till konferensen spenderar då normalt 33 000 kr för ett lyxhotell, då kan man väl se till att de spenderar 33 000kr på miljövänliga alternativet.

Uppvärdering av miljöinitiativ behövs för att skapa en hållbar ekonomi i framtiden, gratisalternativ såsom couchsurfing eller att vara kattvakt är väl inte mer miljövänligt än att använda AirBnb? Jag tycker gratisalternativ skickar signaler om att det inte finns pengar att hämta på att vara miljövänlig. Eller att man inte får spendera pengar/"lyxa" om man är miljövänlig, och det blir fel i mina ögon. Allas livsstilar måste kunna visserligen anpassas men ändå få plats i en hållbar framtid, det måste finnas plats för rika som fattiga. Det finns pengar i miljöarbete och det måste belönas för att vi ska skapa en hållbar ekonomi. Varje krona i rätt riktning är guld.

Svar: Tack för din kommentar! Jag tänker såhär: Säg att du får 40.000kr i finansiering för att du ska utbilda dig. Om du bor gratis blir det mer pengar över till dig som du kan ta ut i lön.
Hållbar profil

#3 - Mattias Goldmann

Klokt, rakryggat och imponerande av dig- tråkigt att Gore än en gång missar att leva som han lär.

Svar: Tack för din kommentar Mattias! Vad roligt att du tyckte det var bra. Ja jag håller med dig om att historien upprepar sig, det här var exakt samma kritik som jag riktade till honom 2006-2007 när han flög runt på föreläsningsturné i en privatjet.
Hållbar profil

#4 - Magnus Hedenmark

Ett bra och moget beslut, men tråkigt att läsa om hur Al Gore hanterar sin organisation. Hoppas ditt beslut ger ringar på vattnet och leder till någon stor förändring ändå.

Svar: Hallå Magnus! Vad roligt att du tittade förbi min blogg. För mig så är det värsta pyramid-spelet där de första (översta) 50 ledarna tjänar en massa pengar men ingen av volontärerna får ett öre... tycker det är viktigt att det uppmärksammats. Är du aktiv inom cirkulär ekonomi något förresten? Känner igen ditt namn!
Hållbar profil

#5 - Magnus Hedenmark

Svar på din fråga: Pyramidspel, usch och fy! Annars brukar jag normalt uppmuntra lönsamhet i hållbarhetsarbetet. Men det här ger bara klimatförnekarna vatten på sin kvarn är jag rädd. Jo, jag driver cirkulär ekonomi som del i det vi gör på olika sätt. Nischen är dock cirkulär kemi, dvs hur vi avgiftar produktlivscyklerna.

Svar: Vad roligt Magnus! Har du hört talas om Brattöns Återbruk? Det är ett dotterbolag till rivfirman jag jobbar på. De jobbar med att skapa cirkulära flöden i rivbranschen och återanvänder bygg och rivavfall. Det blir ofta att jag pratar om cirkulär ekonomi på våra föreläsningar faktiskt!
Hållbar profil

#6 - Frida Hoas

Hej! Med tanke på att du har en hel del punkter som skulle kunna vara bättre då man anordnar just en klimatkonferens, så håller jag med. Dock har jag bott i Atlanta och vet att kollektivtrafiken finns men den är ganska knapphändigt. Tunnelbanan går bara nord-syd, öst-väst och det finns bussar men ingenstans att ta reda på hur dom går.. På riktigt. Det står på respektive hållplats när nästa buss går, but that’s it. Har ingen aning om det finns cyklar. Folk cyklade på canpusområdet ibland, men utanför det? Aldrig sett någon cykla. Jag gick rätt mycket, det fanns liksom inte så många andra val. Ibland fick man gå i vägen för trottoarer fanns inte. Folk tutade och tittade snett. Ibland undrade jag om det var så smart. Vissa området kändes ganska fishy att gå igenom. Mycket kan ju ha hänt sedan jag bodde där, men jag tror ändå att frågan om alternativa färdmedel i USA i dom flesta städer är en större fråga. Hoppas verkligen att du får chansen att påverka just det någon gång i framtiden! Heja dig!

Svar: Tack så mycket Frida! Sån himla härlig pepp jag får från dig! Ja det låter ju helt absurt, lite annorlunda än vad vi har är. Jag tänker spontant att Atlanta konferensen skulle vara ett ypperligt tillfälle att skapa lite information om kollektivtrafiken? Som Climate reality kan stå för. Ska de ha volontärer som skriver om bilparkeringar och bilvägar skulle de lika gärna kunna ha volontärer som skriver om cykelbanor och kollektivtrafik....
Hållbar profil

#7 - Emma Bohlin

Väl fattat beslut. Du har vägt fördelar mot nackdelar och kommit fram till vad som är bäst för dig. Mycket klokt Amanda 🌞