Hållbara klädmärken - Plus size

Kraven: Färgglatt business casual kläder i storlekar 44- uppåt. Finns det ens sådana kläder? Jadå! Håll ut. Du har kommit helt rätt. 
 
Vill också säga att det här inlägget inte är sponsrat. Inlägget skapades av att jag gång på gång blev besviken när jag besökte samlingssidor för hållbara klädmärken - oftast finns det inte en storlek över L. När jag väl hittar ett plagg i storlek 46 så är det kolsvart och fyrkantigt. Rimmar inte alls med Amanda Borneke-varumärket. Inte hållbart! 
 
Därför gav jag mig själv en utmaning. Jag ska skapa en lista över hållbara klädmärken med kraven
  • Det ska vara i storlekar 44- uppåt.
  • Det ska vara Business casual. 
  • Måste vara färgglatt - svarta plus size kläder finns det för mycket av (AMAJRIGHT!?).
 
Zalando 
 
Den här nätbutiken har jag själv inte använd överdrivet mycket tidgare. Synd! För jag har fått reda på att de har en egen flik helt för hållbar mode från 100-tals märken. Zalando använder denna kategorin för att lyfta fram märken med material från hållbara källor eller material som har en reducerad miljöpåverkan. Till exempel TENCEL® / lyocell, linne, hampa, återvunnet material och bomull producerad inom ramarna för Better Cotton Initiative. Jag valde visa allt hållbart mode och filtrerade sedan själv ut storlekar mellan 44-52 - med gott resultat. Nedan kommer två favoriter från Violeta by Mango. 
 
Röd blazer, 599kr + dressad byxa 499kr, Violeta by Mango hos Zalando, 
Storlekar 44-54. Kläderna hittar du här
 
Gula tygbyxor, Violeta by Mango hos Zalando, 699kr. 
Storlekar 44-54. Kläderna hittar du här
 
And Comfort 
 
Detta är märket som jag personligen gillar minst, men jag fick in detta märket som förslag från er ALLDLES för många gånger för att inte ha med dem på listan. And Comfort arbetar med att göra sina kläder skräddarsydda, med sin egna premium ekologisk och pima bomull - resultatet är kläder som är mer andningsförmåga, högre kvalitet och längre varaktighet. Är väldigt taggad på deras ljusrosa skjortor! 
 
Vit t-shirt, ca 499kr.
Storlekar XL-4XL. 
 
Storlekar XL-4XL. 
 
Hackwith Design House
 
Hackwith Design House började med målet att göra långvariga och mångsidiga kläder som är lika unika som sina kunder. För att minska avfallet görs många av deras produkter inte förrän de beställts av dig. HDHs enkla och rena estetiska kvalitetsmaterial och oklanderlig detaljerad detalj har gjort det till en favorit av sustainable business cascual wear. 
 
Beige kappa, ca 2299kr. 
Storlekar XL-3XL. 
 
Vit topp, ca 849kr. 
Storlekar XL-3XL. 
 
Universal Standard 
 
Fantastiska toppar och kjolar! Universal Standard är märket som skapades av två kvinnor som upplevede att de bodde i en värld där tillgången var begränsad. De kunde inte shoppa ihop; en av dem kunde knappt handla alls. Det kände sig orättvist, men det gjorde dessutom ingen mening. Om 67% av kvinnorna i USA har en storlek 14 eller högre så varför finns det så få alternativ? Det var klart att alla kvinnor inte fick samma nivå av stil, kvalitet eller till och med respekt. Förens nu! 
 
Vit kjol, ca 499kr.
Storlekar XL-2XL.
 
Grön wrap-blus, ca 799kr. 
Storlekar XL-2XL.
 
Universal Standard har också en size-guide i bildformat, vilket jag aldrig har sett innan. Väldigt smart som fler hemsidor borde ta efter! 
 
Kom ihåg att det mest hållbara plagget att köpa är att inte köpa något plagg alls. Använd det du har.